Dětí s obezitou přibývá

V době pandemie Covid-19 přibíráme všichni. Za poslední roky obezita nejvíc ohrožuje naše děti. A právě obézní děti potřebují vřele přijetí od rodiny a přátel, aby uspěly při správě své váhy. V USA se ve školách objevily stovky programů, které vyzývají k tomu, aby se ze škol odstranily automaty s nezdravým jídlem. Jedna z kampaní Michelle Obamové s názvem „Let\’s Move“ se snaží děti přimět k tomu, aby jedly zdravější jídlo a častěji cvičily. Bohužel žádná z těchto snah však nesnížila národní míru dětské obezity. Právě naopak. Většina hubnoucích programů se zaměřuje na zdravé jídlo a fyzickou aktivitu. Ale vědci zabývající se dětskou obezitou a specializují se na lidský vývoj a rodinnou vědu upozornili na to, že hubnutí vyžaduje mnohem více než jen věnovat pozornost dietě a cvičení.

jak zhubnout

Vědci sledovali téměř 1200 dětí v první až čtvrté třídě na venkově v Oklahomě, aby zjistili více o životě dětí s nadváhou nebo obezitou. Jejich intervenční programy jim umožnily porovnat tradiční přístup k jídlu a cvičení ke zvládání dětské obezity s přístupy, které se také zaměřovaly na sociální a emocionální aspekty života dětí. 
Výsledky ukázaly, že ke snížení BMI zisků v raných školních letech potřebují děti více než jen zdravé jídlo a fyzickou aktivitu. Potřebují rodiče, kteří podporují jejich zdravá rozhodnutí a přijímají jejich emoce. Vědět, že můžete přijít domů a mluvit o tom, jak jste naštvaní a smutní, je nezbytné pro zdravý fyzický a duševní růst. A děti musí mít také přátele a vrstevníky, kteří je přijímají takové, jací jsou – bez ohledu na to, kolik váží.

nezdravé jídlo

Vy jako rodič můžete udělat spoustu pro to, aby vaše dítě dosáhlo zdravější váhy. 
1. Pozorně naslouchejte

  • Svému dítěti pozorně naslouchejte. Dítě, které trpí nadváhou si často uvědomuje, že má nějaký problém a spoléhá se na vaši podporu. Dejte mu najevo, že ho máte rádi a že je pro vás nejdůležitější jejich štěstí. 

2. Fyzická aktivita

  • Ukažte svým dětem, že krom sledování televize, je zábava také projížďka na kole, procházka nebo hry v parku.

3. Buďte idolem

  • Buďte pro své dítě vzorem. Věnujte mu dostatek pozornosti a inspirujte ho svým přístupem k jídlu a pohybu. 

4. Dodržujte porce pro děti

  • Pokud možno, neservírujte jídlo na velké talíře. To totiž motivuje dítě k tomu, aby si přidávalo nebo dávalo porce pro dospělé. Je důležité jíst malé porce a nechat dítě, aby si přidalo, pokud má i nadále hlad. 

5. Vyměňte slazené nápoje za vodu

  • Další faktorem v hubnutí a dodržovaní váhy v normě hraje i voda. Je známý fakt, že slazené nápoje obsahují mnoho cukru a zbytečných barviv a konzervantů. Proto se snažte jim tyto nápoje podávat minimálně nebo vůbec.